Σημαντική ευκαιρία για Ευρωπαϊκές εξαγωγές

 

Γράφει ο Νίκος Μιχελάκης*

Έκθεση του «Οργανισμού Εξαγωγών και Επενδύσεων της Ισπανίας (ICEX) έδειξε ότι η αγορά ελαιολάδου στην Ινδία αποτελεί μια σημαντική ευκαιρία για εξαγωγές, καθώς αναμένεται σταθερή ανάπτυξη της στο μέλλον. 

Σύμφωνα με την έκθεση αυτή κύριοι εξαγωγείς ελαιολάδου στην Ινδία σήμερα είναι Ισπανικές επιχειρήσεις με μερίδιο 81% της αγοράς και ακολουθούν οι Ιταλικές.

Η τοπική παραγωγή ελαιολάδου στην Ινδία είναι μικρή και έφτασε μόλις τους 12 τόνους το 2020, επομένως δεν θεωρείται ανταγωνιστική για τις εισαγωγές.

Η Ινδία έχει πληθυσμό άνω των 1.380 εκατομμυρίων κατοίκων με μέσο όρο ηλικίας τα 28,5 έτη ο οποίος είναι εξαιρετικά νέος και αστικοποιημένος. ΦΩΤΟ5Σύμφωνα με τα στοιχεία του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (ΔΝΤ), η Ινδία είναι η έκτη οικονομία στον κόσμο όσον αφορά το ονομαστικό ΑΕΠ και η πρόβλεψη είναι ότι θα φτάσει στην τέταρτη θέση το 2025, πίσω από τις ΗΠΑ, την Κίνα και την Ιαπωνία. Με την οικονομική και την αστική ανάπτυξη, της χώρας εμφανίστηκε μια νέα μεσαία τάξη, με αυξανόμενη οικονομική ισχύ, που συνδέεται με αυξημένη κατανάλωση τροφίμων υψηλότερης προστιθέμενης αξίας, όπως το ελαιόλαδο. Η τιμή του ελαιόλαδου αποτελεί τον κύριο παράγοντα επιλογής του από τους καταναλωτές. Οι μάρκες προϊόντων και η εταιρική τους εικόνα δεν έχουν αξιόλογη επίδραση. Η τιμή του ελαιολάδου, περίπου 8 ευρώ το λίτρο για τον καταναλωτή είναι υψηλότερη από εκείνη των ραφιναρισμένων σπορέλαιων (φοινικέλαια σογιέλαια) τα οποία κυριαρχούν στην αγορά της χώρας.

  

Διατροφικές, καλλωπιστικές και θεραπευτικές χρήσεις

Ωστόσο, σύμφωνα με την έκθεση, το ελαιόλαδο σιγά, καταφέρνει να αποκτήσει καλή θέση στον τομέα της διατροφής, παρά το ότι ένα μέρος του εισαγόμενου, ιδιαίτερα το παρθένο ελαιόλαδο, προορίζεται για καλλυντικούς και θεραπευτικούς σκοπούς. Λόγω των υγιεινών ιδιοτήτων του, συνταγογραφείται ολοένα και περισσότερο από γιατρούς σε πληθυσμό που πάσχει από καρδιαγγειακές παθήσεις.

 

Ο ρόλος των δικτύων  διανομής στην ανάπτυξη εξαγωγών

Κατά την έκθεση μια θεμελιώδης πτυχή για τις εξαγωγές του ελαιόλαδου στην χώρα είναι η διανομή του στην κατανάλωση. Κι αυτό γιατί ενώ τα σπορέλαια μπορούν να βρεθούν εύκολα σε καταστήματα λιανικής το ελαιόλαδο βρίσκεται μονο σε σούπερ μάρκετ και υπεραγορές.

Οπωσδήποτε το ελαιόλαδο κυκλοφορεί και με την διαδικτυακή διανομή σε μεγάλες πόλεις καθώς και στο κανάλι Horeca (Hotel, Restorant, Café)   το οποίο στην Ινδία αντιπροσωπεύει το 40% των συνολικών πωλήσεων φυτικών λαδιών.

 Αναζήτηση Επιστημονικού Συνεργάτη

Για την υποστήριξη των δραστηριοτήτων του ΣΕΔΗΚ

Για περισσότερες πληροφορίες πατήστε εδώ.

Ένα άλλο σημαντικό σημείο της αγοράς είναι οι δασμοί οι οποίοι τα τελευταία χρόνια παρουσιάζουν μεγάλη αύξηση και γιαυτό έχουν αρχίσει διαπραγματεύσεις μεταξύ ΕΕ και Ινδίας για μια συμφωνία ελεύθερων συναλλαγών για τα αγροδιατροφικά προϊόντα.

 

*Ο Νίκος Μιχελάκης, είναι Δρ. Γεωπόνος, πρώην Δ/ντής του Ινστιτούτου Ελιάς Χανίων και Επιστ. Σύμβουλος του ΣΕΔΗΚ. Τα άρθρα του εκφράζουν προσωπικές απόψεις και δεν απηχούν κατά ανάγκη τις απόψεις του ΣΕΔΗΚ. Μπορούν να αναδημοσιευτούν μόνο μετά άδεια του