Άφαντες οι «ανώνυμες» με ατέλειες οι επώνυμες!
Απαιτείται αναδιατύπωση του μέτρου


Γράφει ο Ν.Μιχελάκης*
Ενώ η νομοθετική ρύθμιση για την διάθεση νωπού ελαιολάδου για επιτραπέζια χρήση είναι γεγονός και στην Ελλάδα από 1-1-2018 μετά την αρ. πρ. 91354/30-8-2017 Υπουργική απόφαση, τα πρώτα δείγματα της εφαρμογής της στην πράξη δεν είναι ενθαρρυντικά.


eponimes siskeuasiesΣυμφωνα με δημοσιεύματα αλλά και όπως βλέπουν όσοι τρώνε έξω, αρκετές επιχειρήσεις εστίασης αντί για προσφορά επώνυμων συσκευασιών, απλά απέσυραν τις ανώνυμες. Απεσυραν δηλαδή τα γνωστά λαδομπούκαλα του λαδόξυδου από τα τραπέζια τους και τα εμφανίζουν μόνο προσωρινά όταν οι πελάτες ζητούν λάδι. Παράλληλα άλλες επιχειρήσεις προσφέρουν μεν επώνυμες συσκευασίες αλλά αποσφραγισμένες και μερικές φορές με εμφανη ιχνη λαδιου στην ετικετα, σαφη ένδειξη ότι είναι ξαναγεμισμένες.


Ωστόσο, ευτυχώς, υπάρχουν και λίγες επιχειρήσεις, οι οποιες προσφέρουν σωστές επώνυμες και σφραγισμένες συσκευασίες.


Όλα αυτά δείχνουν κάποια αδικαιολόγητη διστακτικότητα από πλευράς Πολιτείας να εφαρμοσει την νομοθεσία και για το λάδι, όπως ήδη εφαρμόζεται για το κρασί αλλά ακόμα και για το νερό, τα οποια, όπως όλοι γνωρίζουν, σε καμία περίπτωση δεν προσφέρονται πλέον με αποσφραγισμένες φιάλες!


Το κόστος και η χρέωση των συσκευασιών


Ωστόσο, η χρέωση η όχι στον πελάτη του προσφερόμενου ελαιολάδου, με την νομοθετική ρυθμιση που εγινε δεν τιθεται υπο περιορισμους. Επομενως καθε επιχείρηση μπορεί να ρυθμίσει το θεμα κατα την κριση της.


   Κατά την άποψη μας , εφόσον το λάδι προσφέρεται επώνυμο και σφραγισμένο, πρέπει να χρεώνεται, όπως γίνεται και με το νερό και το κρασί. Ετσι, θα αποφέρει ένα επί πλέον έσοδο για την επιχείρηση και θα αποτελεί ένα κίνητρο για την εφαρμογή του μέτρου.


   Σε αυτό συνηγορεί και το σχετικα χαμηλό κόστος επώνυμων συσκευασιών, το οποιο σύμφωνα με πληροφοριες από επιχειρησεις συσκευασίας για φιαλίδια γυάλινα μη ξαναγεμιζόμενα χρεωνεται 0,35€/τεμ. για φιαλιδια 20 ml, 0,66€/τ. για φιαλιδια 60ml, 0,99€/τ. για φιαλιδια τα 100ml και στα 1,97€/τ για τα 250 ml.


   Το κόστος αυτό για συσκευασίες 60-100ml, οι οποιες επαρκούν για παρέες 2-6 ατόμων, αν αυξηθεί από την επιχείρηση εστίασης κατά ένα λογικό ποσοστό (30-50%), θα ανέρχεται σε 0,8-1,30 € ανά παρέα. Επομένως δεν είναι παρά πολύ υψηλότερο από το νερό και επομένως δεν αποτελε’ι κρίσιμο μέγεθος για ένα λογαριασμό παρέας 30-80 ευρω!


Αντίθετα οι σκευασίες 200-250ml εφόσον φέρουν πώμα ασφάλειας που δεν επιτρέπει ξαναγέμισμα, συμφέρουν μόνο για προσφορά χωρίς χρέωση σε περισσότερες της μιας παρέες. Ωστόσο η μεταφορα ανοιγμενων φιαλών από παρέα σε παρέα, δεν αποτελεί και τοσο κομψή ενεργεια για σοβαρή επιχείρηση!

 ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Μετα την πρώτη εφαρμογή του μέτρου, προκύπτει μάλλον αβίαστα, ότι απαιτείται επαναδιατύπωση και αποσαφήνιση του.


Οι μη ξαναγεμιζόμενες φιάλες δεν πρεπει να επιβάλλονται υποχρεωτικά. Γιατί στην ουσία ενώ προορίζονται να προστατεύουν τον πελάτη, στην πραξη έμμεσα προσβάλλουν χονδρικά την επιχειρηση αφου αυτή θεωρείται σαν πιθανός νοθευτής! Και επι πλεον επιβαρύνουν το κόστος με τον ακριβό μηχανισμό του μη ξαναγεμίσματος.


Αντίθετα υποχρεωτικά πρεπει να επιβάλλονται οι επώνυμες συσκευασίες εφόσον βέβαια, προσφέρονται σφραγισμένες! Αυτές θα είναι σαφώς φθηνότερες και η παράνομη επαναχρησιμοποίηση τους μπορεί να ελέγχεται και από τις αρχές και από την επιχείρηση συσκευασίας, αλλά και από τον πελάτη!

 

*Ο  Νίκος Μιχελάκης ειναι Δρ. Γεωπόνος, πρώην Δ/ντης του Ινστιτούτου Ελιάς Χανίων και Επιστ. Σύμβουλος του ΣΕΔΗΚ. Τα κείμενα των άρθρων του εκφράζουν προσωπικές του απόψεις και δεν απηχούν κατά ανάγκη τις απόψεις του ΣΕΔΗΚ. Μπορούν να αναδημοσιευτούν μονό μετά απο άδεια του ίδιου. (Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.)