Στην Κίνα μειώνονται οι εισαγωγές, ενώ στην Ιταλία αυξάνεται η ζήτηση στη λιανική

 

 * Γράφει ο Ν. Μιχελάκης

    Οι επιπτώσεις της πανδημίας του Κορωνοϊού (Coronavirus)   επιβαρύνουν πολλούς τομείς της διεθνούς αγοράς και της διατροφικής βιομηχανικής δραστηριότητας. Και το ελαιόλαδο δεν θα μπορούσε να μείνει απέξω.eleo3 1

 

    Στην Κίνα εμφανίστηκαν, όπως ήταν φυσικό, οι πρώτες επιπτώσεις στην αγορά ελαιολάδου. Οι Ισπανοί εξαγωγείς περιόρισαν ή σταμάτησαν τις εξαγωγές τους, λογω συνεχών ακυρώσεων  παραγγελιών η και καθυστερήσεων στις  παραδόσεις του προϊόντος.

 

    Πάντως, προς το παρόν η κατάσταση φαίνεται να είναι αποδεκτή, αλλά μπορεί να επιδεινωθεί πολύ, εάν η κατάσταση  συνεχιστεί και μετά τον Απρίλιο.

 

   Στην Ιταλία, παρουσιάζεται ταση για αγορά ελαιολάδου στα Σουπερ Μάρκετ από ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού των βόρειων περιοχών της χώρας. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα οι εισαγωγείς της Ιταλίας να κινούνται εντατικά για να καλύψουν τις πιο επείγουσες ανάγκες.

 

   Στη Γερμανία, σημειώθηκε επίσης μεγάλη ταση αγοράς ελαιολάδου μπροστά στο ενδεχόμενο κάποιας προσεχούς έλλειψης.

 

   Στην Ισπανία ενώ αρχικά υπήρχε κάποια ηρεμία, στην συνέχεια παρατηρήθηκε σημαντική ανησυχία για τις εξαγωγές. Κι αυτό γιατί σημειώθηκε αύξηση του κόστους μεταφοράς, το οποίο έφθασε μέχρι 500 € ανά εμπορευματοκιβώτιο που ισοδυναμεί με περίπου 15 ευρώ / τόνο ελαιολάδου.eleo3 2

 

   Εξάλλου, η κρίση του Κορωνοϊού στην Ισπανία προκάλεσε και ακυρώσεις σημαντικών αγροτικών εκδηλώσεων και διαδηλώσεων όπως την V Έκθεση Βιολογικού Ελαιολάδου στο Badajoz και την μεγάλη διαδήλωση που είχε προγραμματιστεί για τις 12 Μαρτίου, στο λιμάνι του Algeciras (Cádiz) ενάντια στις παράνομες εισαγωγές ελαιολάδου.

 

    Στις ΗΠΑ, σύμφωνα με Δελτίο της εκεί Ελληνικής Πρεσβείας (13.3.20), διαπιστώνεται κατακόρυφη αύξηση των διαδικτυακών πωλήσεων τροφίμων, ως αποτέλεσμα εξάπλωσης των κρουσμάτων του Κορωνοϊού. Παράλληλα όμως διαπιστώνεται ότι τα μικρά καταστήματα πώλησης φρέσκων βιολογικών (“organic”) προϊόντων δέχονται σοβαρές πιέσεις, καθώς τα προϊόντα αυτά προσφέρονται όλο και περισσότερο στις μεγάλες αλυσίδες λιανικής και μάλιστα σε χαμηλότερες τιμές.

__________________________________

* Ο Νίκος Μιχελάκης, είναι Δρ. Γεωπόνος, πρώην Δ/ντης του Ινστιτούτου Ελιάς Χανίων και Επιστ. Σύμβουλος του ΣΕΔΗΚ. Τα άρθρα του εκφράζουν προσωπικές απόψεις και δεν απηχούν κατά ανάγκη τις απόψεις του ΣΕΔΗΚ. Μπορούν να αναδημοσιευτούν μόνο μετά από άδεια του ίδιου. (Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.)